Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Jak ušetřit za servery díky Office 365 v cloudu

dataclueadmin 0

Velmi často IT řešení ve firmách vypadá tak, že server či více serverů zabezpečují základní funkce potřebné pro fungování sítě, ukládání dat, zálohování a běh firemních aplikací. Je to jistě tradiční a osvědčená cesta, která vede k fungující infrastruktuře, nicméně nemusí být vždy nejefektivnější. Z jakých důvodů?

  • Infrastruktura je buď nad dimenzovaná nebo poddimenzovaná.
  • Hardware se může pokazit.
  • Servery vyžadují odbornou správu.
  • Řešení není možné škálovat dle potřeby.

Infrastruktura je buď nad dimenzovaná nebo poddimenzovaná

Nový hardware se kupuje jednou za několik let. Zpravidla, když končí jeho životnost nebo zkrátka již nedostačuje z kapacitních důvodů. Zároveň je nutné při koupi nového hardwaru dbát na budoucí potřeby a rozvoj organizace. Proto se nový hardware kupuje s ohledem na jeho životnost nad dimenzovaný stávajícím potřebám tak, aby dostačoval potřebám budoucím.

Nikdo však neví přesně, jaké budoucí potřeby budou, např. zda se firma bude rozvíjet rychleji nebo pomaleji. Čím rychleji a převratněji firma roste, tím je obtížnější odhadnout budoucí potřeby. Nemluvě o nově vznikajících firmách, které rostou od jednoho uživatele.

Zákonitě tedy vzniká situace, kdy pořízený hardware je nad dimenzován aktuálním potřebám, a je otázkou, jestli bude někdy optimálně využitý a zda nevznikne naopak po dobu jeho životnosti stav, při které nebude již dostačovat.

Řečeno slovy investic, peníze nejsou využity efektivně. Kupuje a provozuje se kapacita a výpočetní výkon hardware, který aktuálně není potřeba (případně již není dostačující). Nemluvě o nákladech na elektrickou energii, které mohou být po dobu životnosti hardware srovnatelné jako cena samostatného hardwaru.

Řešení není možné škálovat

Hardware je z principu “kus železa”, který se v zásadě pořídí a několik let zůstává tak, jak je. Některé součásti lze sice po skocích rozšiřovat (např. dokoupit 10 TB kapacitu pořízením nového diskového úložiště či přikoupit paměť), nicméně klíčové součásti de facto charakterizující kapacitu stroje, jsou neměnnou konstantou.

Lokální servery zkrátka nelze škálovat podle aktuálního rozvoje firmy. Řešení, které je ušito na míru pro firmu velikosti 10 uživatelů bude prakticky nerozšiřitelné na firmu velikosti 20 uživatelů.

Hardware se může pokazit

Ačkoliv jsou dnešní servery vysoce spolehlivé, čas od času se může stát, že i sebelepší hardware selže. Někdy je porucha banální a nenaruší chod firmy (např. když odejde pevný disk, záložní zastane jeho funkci a porouchaný disk se vymění), jindy může zastavit chod celé společnosti. Kompletní výpadek může nastat například, pokud některé prvky infrastruktury nejsou provozovány v režimu vysoké dostupnosti (tzn. nejsou „zdvojeny“). Když nastane porucha na základnové desce serveru, server kompletně přestane plnit svoji funkci. Pokud firma nemá jiný server, který by tuto funkci zastal, dochází ke kompletnímu výpadku a provozované služby přestávají být od této chvíle pro společnost dostupné.

Aby bylo možné poruchu hardware resp. serveru rychle vyřešit, nabízejí dodavatelé balíčky garantující vyřešení poruchy ve stanoveném čase (např. next business day). V období, kdy je hardware v záruce (např. 3 roky) bývají balíčky zpravidla součástí pořizovací ceny. Následně je nutné servisní balíčky dokupovat a náklady na provozování hardware tak strmě rostou. Není výjimkou, kdy roční servisní balíček stojí přibližně ⅓ ceny vlastního hardwaru.

Servery vyžadují odbornou správu

Server, to není jenom hardware, ale především aplikace na něm běžící. Lokální řešení vyžaduje pravidelnou péči IT specialistů (zejména aktualizace, zálohování, konfigurace), kteří si za ni samozřejmě nechají adekvátně zaplatit.

Lze to řešit jinak a lépe?

Odpověď je jednoduchá. Ano. Pomocí cloudových řešení. Například Office 365 je služba, díky které získáte komplexní a robustní řešení firemních e-mailů, kalendářů, sdílení dokumentů, kompletní komunikace uvnitř firmy, řešení pro práci z domu a z cest a mimochodem i vždy nejnovější verzi kancelářského balíku Office.

To vše s garancí Microsoftu, který se stará nejen o zabezpečení v souladu s nejvyššími standardy, ale umí za vás vyřešit také zálohování dat či automatické uchování historie verzí  vašich dokumentů a v neposlední řadě významně snižuje požadavky na správu IT systémů. Všechny výhody Office 365 získáte za přiměřené předplatné 300 Kč za uživatele za měsíc (cena se odvíjí od typu licence).

S Office 365 získáte špičkové řešení, které je bezúdržbové a které je možné škálovat od jednoho uživatele prakticky do nekonečna. Navýšení či ponížení počtu uživatelů můžete provádět ze dne na den a během několika málo kliknutí. Ušetříte tak výrazně náklady spojené s pořízením hardwaru a jeho správou.

Chcete se dozvědět víc o tom, jak může Office 365 pomoci vaší firmě?

Komentáře jsou uzavřeny.